073-7585783

השאירו פרטים לייעוץ

מאת: פרופ' מיכאל וימן, מומחה לכירורגיית אא"ג וניתוחי ראש-צוואר

איזו גישה עדיפה לניתוח פלסטי באף – הסגורה או הפתוחה?

קיימות שתי גישות לניתוח אף: פתוחה וסגורה.
הגישה הסגורה היא פחות פולשנית, לא כוללת חתכים חיצוניים ותפרים ולא יוצרת צלקת, וההחלמה לאחריה מהירה ביותר.
ניתוח פלסטי באף הוא אחד הניתוחים הקוסמטיים הפופולריים ביותר, ובין המבוקשים ביותר בתחום הכירורגיה הפלסטית.
הוא משנה ומעצב את מבנה השלד (העצמות והסחוס) של האף – למשל, מקטין אותו, מעדן את הקצה שלו, מיישר את הקימור שבו, משנה את הזווית בינו לבין השפה העליונה, מצר או מרחיב את הנחיריים, ומתקן עיוות מולד או כזה שנוצר מחבלה.
כאשר הניתוח נעשה בידי מומחה בעל ניסיון רב בניתוחי אף, הוא יכול לשפר משמעותית את מראה האף, הפנים והפרופיל.

כיצד מתבצע ניתוח פלסטי באף?

קיימות שתי גישות לניתוח אף: פתוחה וסגורה. בשיטה הפתוחה נעשה חתך חיצוני אופקי בחלק שמחבר בין השפה העליונה לקצה האף ומפריד בין הנחיריים (בסיס האף). דרך חתך זה ניתן להרים את העור וכך לקבל גישה לתוך החלל הפנימי של האף, לחשוף את השלד שלו ולעצב אותו. בתום העיצוב המנתח תופר את העור חזרה למקומו, וחובש את גשר האף בתחבושת גבס פלסטי שנשארת לכמה ימים.

בשיטה הסגורה הניתוח נעשה כולו מתוך האף, דרך הנחיריים, ללא כל חתך חיצוני. כל החתכים הדרושים נעשים בתוך חלל האף. המנתח מכניס לנחיריים מכשור זעיר ומתקדם, יוצר באמצעותו רווח בין העור לבין שלד האף, וכך חושף אותו ומעצב לפי הצורך. אם יש צורך הוא מוסיף סחוס במקומות הנחוצים (שלרוב נלקח מאזורים אחרים באף). בתום העיצוב הוא חובש את גשר האף בתחבושת גבס פלסטי שנשארת לכמה ימים.

רוב המנתחים הפלסטיים לא שולטים בטכניקה הסגורה כיוון שלא עברו הכשרה לכך (תת-התמחות של אף-אוזן-גרון). כך, הם לא יכולים לעשות ניתוח משולב באף – אסתטי ורפואי – שמטופלים רבים זקוקים לו (למשל כזה שכולל את יישור מחיצת האף והקטנת קונכיות האף, שנדרשים לטיפול בבעיות נשימה).
השיטה הסגורה דורשת מיומנות גבוהה. לכן, בניגוד לגישה הפתוחה, שבה המנתח רואה את שדה הניתוח בבירור ולא רק חש אותו, היא קשה מאוד ללימוד ונדרשים מאות ניתוחי אף עד להשגת השליטה בטכניקה. אבל, למטופלים השיטה הסגורה היא זו המועדפת. יתרונותיה לעומת הגישה הפתוחה: הניתוח פחות פולשני ולא כולל חתכים חיצוניים ותפרים, לא יוצר צלקת בבסיס האף, ומפחית את הסיכון לסיבוכים כגון זיהומים. בנוסף, הוא קצר יותר (חצי שעה לעומת שעה-שעתיים), הנפיחות בקצה האף לאחריו קלה יותר וחולפת בתוך כמה ימים, אין כאבים מיוחדים, וההחלמה והריפוי מהירים הרבה יותר.

לדברי פרופ' מיכאל וימן, מומחה לכירורגיית אא"ג וניתוחי ראש-צוואר, שבין השאר מתמחה בניתוחי אף פלסטיים (אסתטיים ורפואיים), "יותר מ-95% מהניתוחים הפלסטיים באף ניתנים לביצוע בטכניקה הסגורה, השמרנית. רק במקרים חריגים, למשל בניתוח אף חוזר או לאחר טראומה קשה לאף, הטכניקה הפתוחה מוצדקת".

כשנשאל על מנתח פלסטי מומלץ שמשתמש בגישה הסגורה, וימן מציין את המנתח הפלסטי ד"ר יצחק מאייר, שעבר הכשרה בניתוחים רפואיים של האף. "נכחתי בכמה ניתוחים פלסטיים באף שביצע מאייר", מספר וימן. "אני חייב לציין שמדובר ברופא מנוסה ביותר, וירטואוז, שמבצע ניתוחים פלסטיים באף בטכניקה סגורה באופן מושלם. להפתעתי, כל המטופלים נזקקו לניתוח פלסטי משולב – אסתטי ורפואי – ומאייר ניתח את כולם בטכניקה הסגורה באופן מעורר השתאות, גם עם אלמנטים טכניים שפיתח בעצמו. לא כל המנתחים הפלסטיים מסוגלים לכך".

התקשרו לייעוץ דילוג לתוכן